Cesty a památky

Kolínsko » Zahrady » naučná stezka Zahrady

naučná stezka Zahrady

Zahrady, Příroda, Naučné stezky

Nenáročná trasa naučné stezky s 5 zastávkami, dlouhá cca 3 km. Prochází údolím říčky Šembery se třemi rybníky. Stezka je vedena po kvalitních cestách a značena je standardními zeleno-bílými značkami naučných stezek a několikrát se kříží s trasou naučné stezky Udolím Šembery, což poněkud komplikuje orientaci.

U silnice, vlevo od hlavní brány kempu u Podviničního rybníka se nachází 1. úvodní panel s plánkem okolí naučné stezky. Od něj vede trasa značená tvarovou značkou naučných stezek spolu s červenou a zelenou turistickou značkou asi 1 km po silnici podél rybníka a říčky Šembery do osady Zahrady s hezkou zvoničkou. Od rozcestí u zvoničky nedaleko hráze Dolního Mlýnského rybníka opouští trasa turistické značky (a naučnou stezku Údolím Šembery) a pokračuje samostatně po silnici, nyní již jen po tvarových značkách naučných stezek. Po několika metrech je 2. panel popisující místní historii. Od 2. panelu vede trasa stále podél Dolního Mlýnského rybníka po silnici, a po dalších asi 100 metrech je 3. panel, popisující jak cestují rostliny. Podél silnice zaujme stromořadí vzácných cizokrajných stromů zerav západní (Thuja occidentalis). Asi 300 metrů za 3. panelem odbočuje trasa prudce vlevo na lávku přes Šemberu a pokračuje po hrázi Horního Mlýnského rybníka. Uprostřed hráze se nachází 4. panel zabývající se pozorováním ptactva. Upozorňujeme, že trasa stezky po této hrázi může být za deštivého počasí hůře schůdná. Od 4. panelu pokračuje trasa na konec hráze u stráně porostlé lesem, kde je nutno překonat úzký podmáčený úsek po lávce. Za lávkou následuje mírné stoupání po zarostlé vozové lesní cestě, která se stáčí mírně vpravo do stráně nad rybníkem. Po asi 200 metrech cesta přichází ke zpevněné lesní cestě s červeně značenou turistickou značkou, po níž odbočíme nahoru, prudce vlevo proti směru naučné stezky Údolím Šembery. Po dalších 300 metrech trasa míjí rozcestí pod hradem v Tuchorazi a pak sestupuje vozovou cestou na louku, odkud je hezký pohled na věž hradu (zvanou „hláska“). Řídkým lesem podél chalup s kapličkou sv. Jana Nepomuckého sestoupí až ke hrázi Dolního Mlýnského rybníka. Na začátku hráze vpravo je památkově chráněná brána bývalého Tuchorazského mlýna. Dále trasa pokračuje po hrázi Dolního Mlýnského rybníka a zhruba v její polovině je poslední, 5. panel s informacemi o rybách, rybnících a rybaření. Naučná stezka končí u rozcestí turistických značek na opačném konci hráze, ve středu osady Zahrady.

Naučná stezka Zahrady byla otevřena v květnu 2008 za finanční podpory města Český Brod a společnosti RWE Transgas Net, generálního partnera ČSOP. Na budování stezky se přímo podílela ZO ČSOP Koniklec.

Fotogalerie

Dolní Mlýnský rybník s věží hradu v Tuchorazi (2009)Podviniční rybník, krajina naučné stezky (2009)Úvodní tabule s mapou (2008)Podviniční rybník, začátek naučné stezky (2009)Druhý panel naučné stezky s místní historií (2009)Rozcestník v centru osady Zahrady (2009)Zerav západní u Dolního mlýnského rybníka (2009)Pohled do koruny zeravu západního (2009)Dolní Mlýnský rybník (2009)Tvarová značka na hrázi Horního Mlýnského rybníka (2009)Labuť velká na Dolním Mlýnském rybníku (2009)Labuť velká, nakreslila Hana Hladíková,  Základní umělecká škola Český Brod, 2. ročník  (2008)Potápka roháč, nakreslil Ondřej Mužík 1. základní škola Český Brod, 9. A (2008)

TOULAVÁ KAMERA / CESTOPISY / VIDEA

Mapa

Poloha

Začátek naučné stezky se nachází u vchodu do autokempu u Podviničního rybníka, konec je u rozcestníku na hrázi Mlýnského rybníka v Zahradách.

GPS: 50°3'38.620"N, 14°50'51.680"E

Přístupnost

Volně přístupné

V této obci ještě naleznete